Valoare comisioane:
– închiriere: 50%;
– vânzare: 2%;
Nu va implicati emotional
O data ce ai decis sa vinzi imobilul, pune-te in postura unui vanzator si nu in cea de proprietar. Privind tranzactia strict din perspectiva financiara, te vei detasa de aspectele emotionale ale vanzarii imobilului de care te leaga o serie de amintiri sau planuri.
De asemenea, incearca sa iti amintesti cum te simteai, atunci cand tu ai cumparat acel imobil pe care incerci sa il vinzi. Nu uita ca nu vinzi doar o proprietate, ci o imagine, un vis si un mod de viata, in acelasi timp, motiv pentru care vei fi tentat sa investesti timp si bani pentru a-ti pregati casa de listare pe piata libera. Aceste schimbari nu doar ca te vor ajuta sa cresti pretul de strigare, dar locuinta nu iti va mai fi familiara si astfel nu te vei implica emotional.
Angajati un agent imobiliar
Desi, agentii imobiliari percep un comision (aproximativ 2%), sa incerci sa iti vinzi casa de unul singur, mai ales daca nu ai mai facut-o pana atunci, poate fi destul de dificil. Un agent imobiliar bun, ar trebui sa te ajute sa fixezi un pret corect si competitiv, care sa iti creasca sansele unei vanzari rapide. De asemenea, agentul are mai multa experienta in negociere si te poate ajuta sa vinzi imobilul la un pret mai bun. Pe parcursul unei tranzactii pot aparea diverse probleme, iar agentul stie cum sa le solutioneze. In plus, agentii imobiliari sunt familiarizati cu actele necesare, precum si cu etapele ce trebuie parcurse pana la finalizarea tranzactiei. Daca ai ales sa lucrezi cu un agent imobiliar, ofera-i acestuia toate informatiile, colaboreaza cu el, spune-i care iti sunt planurile de viitor, in acest mod iti va oferi consultanta si te va putea ajuta mult mai bine.
Un agent imobiliar te va putea ajuta astfel:
Nu cere un pret nerealist si nu te astepta sa primesti pretul cerut
Indiferent, daca ai ales sa lucrezi cu un agent sau nu, stabilirea unui pret corect este cheia vanzarii. Îti amintesti ca atunci, cand ai cumparat imibilul pe care vrei acum sa-l vinzi ai analizat piata, iar pretul alaturi de zona a fost unul dintre factorii principali de care ai tinut cont, atunci când te-ai decis asupra proprietatii? Cumparatorii vor face la fel si cu proprietatea ta. În contextul actual, o casa a carei valoarea este mult apreciata nu se va vinde, listarea la un pret mai mic poate fi o strategie de atragere a cumparatorilor.
Orice cumparator interesat va negocia. Daca vrei ca vanzarea sa fie incheiata, trebuie sa ii faci jocul. Listeaza locuinta la un pret sub piata, insa lasa si loc de negociere in acest mod ii oferi cumparatorului sansa de a simti ca a facut o afacere buna. Atentie! Nu cere un pret mare cu gandul ca vei putea negocia mai mult, vei pierde cumparatorii, pentru ca acestia vor crede ca ai ceva de ascuns sau ca e ceva in neregula cu imobilul tau.
Posteaza fotografii cu proprietatea
Cei mai multi cumparatori viziteaza portalurile imobiliare si foarte multe locuinte scoase la vanzare au fotografii. Iti vei face un mare deserviciu, daca nu vei posta si tu fotografii cu locuinta ta. Apeleaza la un cunoscator pentru fotografii sau la un agent imobiliar si vei avea avantajul de a lucra cu un specialist. O fotografie buna trebuie sa fie clara si luminoasa. Opteaza pentru o sedinta foto in timpul zilei, intr-o zi senina.
Nu incerca sa ascunzi problemele majore ale proprietatii
Majoritatea problemelor vor fi descoperite atunci cand potentialul cumparator va inspecta casa, asa ca nu are rost sa ascunzi nimic. Ai posibilitatea de a repara inainte de vizitele celor interesati, ori sa spui de la inceput ce probleme sunt. Tine cont de faptul ca daca nu vei repara micile stricaciuni, precum placi sparte de faianta, o baterie ruginita la chiuveta de la bucatarie, un perete murdar, in cazul apartamentelor si caselor, multi dintre potentialii clienti vor pleca. De asemenea e bine sa aerisesti locuinta inainte de a primi potentialii clienti.
Pregateste proprietatea de vanzare
Proprietarii care nu isi vor curata si aranja casa, pornesc la drum cu un dezavantaj. Un cumparator va alege intotdeauna o proprietate in care se simte ca acasa. Daca nu iti permiti sa angajezi profesionisti, dedica-ti timp pentru aceste activitati. Curata curtea, arunca obictele pe care oricum nu le doresti, vopseste si igienizeaza peretii si scapa de orice miros neplacut, ingradeste terenul, amenajeaza calea de acces. In felul acesta ai sanse sa inchei tranzactia la un pret mult mai bun.
Avantajul lucrului cu agențiile imobiliare constă în faptul că zi de zi au de a face cu proprietari și oferte imobiliare. Un agent imobiliar experimentat va va oferi o soluție conform cerințelor dumneavoastră și va va spune ce anume trebuie să verificați, va va da informații despre amplasament, despre zona, despre vecinătăți, despre documentația care trebuie strânsă pentru actele de vânzare cumpărare, dacă are sau nu casă ipotecă, cine are dreptul să o vândă și multe alte lucruri foarte importante.
Niciodată nu este bine să va opriți asupra unei proprietăți imobiliare înainte de a observă cel puțîn două săptămâni ce se întâmplă în general pe piață imobiliară, pentru a va informa bine asupra prețurilor și tendințelor de pe piață. Este bine să vorbiți cu mai mulți proprietari și să va sfatutiti cu agenți imobiliari, evaluatori și avocați pentru a putea analiză nivelul prețurilor din acel moment. Dar nici să nu cadeți în cealaltă extremă, căutând foarte mult timp un imobil, riscați să pierdeți ceea ce ați vizionat deja. Atunci, când ați găsit soluția cea mai bună pentru dumneavoastră, împreună cu agentul care va reprezintă încercați să obțineți condițiile de plata și de eliberare a imobilului care va avantajează.
Dacă nu lucrați cu o agenție imobiliară trebuie să va alocați mai mult timp studiului de oferte, a modalităților și procedurilor la vânzare-cumpărare, să va consultați cu un avocat specializat în tranzacții imobiliare, cu privire la actele ce urmează a fi făcute.
Cum să aleg pentru a achiziționa profitabil?
La alegerea unui imobil trebuie să mai studiem: prețul aproximativ în zona, structura imobilului, anul de construcție, dacă este sau nu izolat termic, amplasarea centrelor comerciale, instituțiilor publice, școli, a stațiilor pentru mijloacele de transport, suprafață imobilului, utilitățile cu care este dotat imobilul și eventuale vicii ascunse (gradul de risc seismic).
În momentul transferului legal al proprietății actul se încheie numai la notar. Înainte, vânzătorul și cumpărătorul trebuie să cadă de acord cu unele probleme de amănunt, pentru a se evita unele discuții în față notarului (prețul stabilit, în ce condiții va intră noul proprietar în posesia imobilului etc).
Chiar dacă redactarea actului se face de către notar sau avocat, este recomandabil că părțile să citească cu atenție actele. Se impune atunci când cel care vinde este căsătorit, că ambii soți să semneze actul, deoarece toate bunurile dobândite de soți în timpul mariajului sunt comune. Dacă vânzarea se face de către unul dintre soți, fără știrea și consimțământul celuilalt, actul, deși este încheiat în față notarului, poate fi atacat în justiție și anulat.
De foarte multe ori, în dorința de a plăti taxe mai mici, părțile cad de acord să treacă un preț mai mic decât cel stabilit. Acest lucru, nu este însă de fiecare dată în interesul părților. De exemplu, în cazul în care va avea loc un proces intentat de cineva care revendică calitatea de proprietar sau coproprietar, asupra casei, lucrurile devin complicate. Dacă instanța de judecată va dispune pe baza probelor administrate anularea actului autentic de vânzare-cumpărare, atunci în mod firesc, cumpărătorul are dreptul să-și primească suma plătită drept preț trecută în contract. Pe de altă parte, vânzătorul poate avea și el necazuri cu ocazia declarării unui preț mai mic. Este posibil că la un moment dat cumpărătorul să pretindă că a plătit o suma mai mare decât s-a convenit că preț al vânzării. La notariat cumpărătorul este bine să fie însoțit de încă o persoană sau două. Acestea, recomandabil să nu fie rude apropiate, pot fi citate că martori dacă vreodată vânzătorul ar încerca răsturnarea actului.
Asociația Profesională a Agenților Imobiliari din România (APAIR) și brokerul de asigurare Marsh au lansat împreună cu Astra Asigurări prima asigurare profesională pentru agenții imobiliari.
Polița acoperă riscurile cu care se confruntă în mod obișnuit agentul imobiliar. Până acum, asigurările de răspundere profesională erau contractate de agențiile imobiliare, la nivel de companie, pentru tot personalul angajat. Cu toate acestea, numărul companiilor care încheiau astfel de polițe este destul de mic.
„Am început cercetările în legătură cu acest produs, împreună cu APAIR, încă din 2009. Au fost foarte multe detalii de pus la punct, dar credem că produsul lansat astăzi este unul acoperitor pentru agenții imobiliari membri APAIR. Membrii care doresc să se asigure pentru sume mai mari decât cele minime obligatorii au posibilitatea să-și majoreze asigurarea în condiții preferențiale„ – a spus Eduard Simionescu, managerul departamentului de răspunderi profesionale din cadrul Marsh România.
Sursă: businessmagazin.ro
Actul de dobandire al bunului imobil de catre cumparator
Acest act atesta existenta dreptului de proprietate asupra bunului imobil. Poate fi dupa caz: actul de vanzare-cumparare, certificatul de mostenitor, contractul de donatie, contractul de schimb, sentinta civila, contractul de construire.
Pentru imobilele cumparate de la stat:
1. Imobilul a fost cumparat de la stat inainte de 1989 – contractul de construire, procesul verbal de predare-primire a imobilului, titlul de proprietate eliberat de Administratia financiara, incheierea de radiere a inscriptiei ipotecare, pe care CEC-ul a luat-o la semnarea contractului de vanzare-cumparare (daca acesta a fost cumparat cu plata in rate). Daca imobilul a fost achitat integral si nu a fost radiata inscriptia ipotecara, depuneti o cerere prin care sa solicitati la CEC (avand contractul de construire in original la dvs) eliberarea unei adeverinte din care sa rezulte ca imobilul a fost achitat integral si acordul CEC-ului pentru radierea inscriptiei ipotecare. Termenul de eliberare este intre 3 si 7 zile. Radierea inscriptiei ipotecare se va efectua la biroul de carte funciara.
2. Imobilul a fost cumparat de la stat dupa 1989 – act de vanzare-cumparare, procesul verbal de predare-primire a imobilului, dovada achitarii integrale a apartamentului din partea societatii creditoare, daca plata s-a facut in rate. Daca plata ratelor s-a facut cu imprumut de la CEC, atunci este necesara si incheierea de radiere a inscriptiei ipotecare pe care CEC-ul a luat-o la semnarea contractului de vanzare-cumparare.
Certificatul fiscal
Certficatul fiscal atesta faptul ca proprietarul figureaza pe rolul administratiei financiare cu imobilul respectiv si ca impozitele sunt achitate la zi. Actele necesare eliberarii acestui certificat fiscal sunt urmatoarele :
Daca e cazul, trebuie sa aveti la dvs in original si copie: certificat de moştenitor, certificat de deces, certificat de naştere, certificat de casatorie, sentinta de divort.
Certificatul fiscal se elibereaza prin compartimentul registratura al directiei de taxe si impozite din sectorul de care apartineti.
Certificatul se elibereaza personal proprietarului pe baza actului de identitate, fie de un reprezentant in baza unei procuri notariale sau imputerniciri avocatiale. Pentru persoanele din strainatate, procura trebuie sa fie întocmita la Ambasada sau Consulatul Romaniei.
Certificatul fiscal este valabil doar 30 de zile de la eliberare! Daca cererea a fost depusa dupa data de 25 a lunii, certificatul este valabil pana la sfarsitul lunii urmatoare.
Adeverinta asociatia de proprietari daca imobilul care se vinde face parte dintr-un condominium
Este un formular standard care atesta ca nu aveti datorii catre asociatie. Adeverinta trebuie completata in 3 exemplare de catre administrator si de catre presedintele Asociatiei de Proprietari (semnat, stampilat si numele in clar). Va fi insotita de o copie dupa ultima lista a cotelor de la intretinere (care sa aiba stampila asociatiei in original) si o copie a ultimei chitante care atesta plata acestor cote. In final, adeverinta trebuie vizata la primaria de sector.
Intabularea, extrasul de Carte Funciara
Intabularea reprezinta inscrierea imobilului in Cartea Funciara a dreptului de proprietate si celorlalte drepturi reale asupra unui imobil.
Cererea tip de înscriere în cartea funciară (intabularea) se depune la Biroul de Carte Funciara in raza sectorului de care apartine imobilul, alaturi de urmatoarele acte:
La momentul vanzarii veti avea nevoie si de Extrasul de Carte Funciara (care certifica toate datele de identificare si situatia juridica actuala a imobilului), care se poate obtine doar de catre notar (!) pe baza dovezii de intabulare.
Atentie! Cand sunteti pregatit cu toate actele mentionate mai sus, trebuie sa va adresati biroului notarial (unde se va semna contractul de vanzare-cumparare) pentru eliberarea extrasului de carte funciara. Atunci va trebui sa depuneti : dovada intabularii imobilului (incheierea de admitere a intabularii), copie act de proprietate, copie acte de identitate proprietar si cerere tip -aceasta cerere va va fi pusa la dispozitie de catre cabinetul notarial.
Pentru a putea vinde imobilul aveti nevoie de un Extras de Carte Funciara. Acesta se poate obtine doar de catre notar pe baza dovezii de intabulare. Dovada de intabulare o poate obtine inginerul cadastral pentru dumneavoastra, dar pentru eliberarea acesteia trebuie sa aveti realizata documentatia de cadastru.
Poate parea complicat, insa exista si o cale simpla: daca aveti nevoie de cadastru, apelati la un inginer cadastral. Dupa aceea, tot acesta va va obtine si dovada intabularii. Cu aceasta va duceti la notar si notarul va solicita Extrasul de Carte Funciara. Fara acest act nu va puteti vinde casa.
Extrasul de carte funciara certifica toate datele de identificare si situatia juridica actuala a imobilului:
1. Descrierea imobilului
2. Numele si prenumele proprietarilor
3. Actele in baza carora acestia au dobandit proprietatea
4. Sarcinile bunului: ipoteci, comandamente, interdictii de instrainare, privilegii etc.
Extrasul de carte funciara se elibereaza catre de Biroul de Carte Funciara in baza actelor de proprietate care au fost intabulate in Cartea Funciara a imobilului. Pentru eliberarea acestuia trebuie sa va adresati biroului notarial unde se va semna contractul de vanzare-cumparare si unde trebuie sa depuneti:
Acest extras de carte funciara se elibereaza numai delegatilor notariali, la cererea clientilor si are un termen de valabilitate de 5 zile de la data depunerii, timp in care nu se poate elibera un alt extras de carte funciara pentru acelasi imobil. Astfel, este exclusa vanzarea imobilului de doua ori. Dupa depunerea cererii mai dureaza 1-2 zile obtinerea lui.
Aspecte importante:
BOMA (Building Owners and Managers Association) este o organizatie profesionala din U.S.A. – a tuturor persoanelor implicate in proprietatile comerciale: proprietari si manageri, developeri, specialisti in leasing imobiliar, furnizori de produse si servicii pentru spatiile comerciale.
Clasa A
Acestea sunt cladirile de birouri cu cel mai inalt prestigiu care concureaza pentru o categorie de clienti de top, care isi permit chirii care trec peste mediul chiriilor din zona.
Cladirile de acest tip dispun de finisaje de inalta calitate, utilitati si dotari de ultima generatie, accesibilitate exceptionala precum si o prezenta in piata extrem de bine definita. In termeni concreti, potrivit standardelor BOMA, o cladire de birouri de clasa A trebuie sa indeplineasca printre altele, urmatoarele conditii:
Diferenta dintre cladirile de birouri de clasa A si cele de clasa B se face prin locatia birourilor; in cazul birourilor de clasa A locatia trebuie sa ofere vizibilitate si acces facil, sa aiba suprafata vitrata mare, sa dispuna inclusiv de parcari subterane cu locuri suficiente de parcare, sa ofere servicii adiacente incluse in pretul chiriei, cum ar fi: cafeterii, restaurante, gradinite pentru personalul care lucreaza in cladire, piscine, cluburi de fitness, sala de sport;
In Romania, una dintre caracteristicile pietei este aceea ca toate aceste servicii adiacente nu sunt incluse in pretul de inchiriere al spatiului de birouri, in timp ce in Occident, acestea intra in chiria ceruta de proprietar.
Serviciile administrative sunt foarte importante – acestea sunt oferite de catre proprietarul cladirii tuturor chiriasilor sub forma cheltuielilor administrative, iar acestea cuprind:
In aceeasi ordine de idei, nu poate exista o astfel de cladire intr-o zona care nu intruneste rigorile de afaceri, incluzind aici reteaua rutiera, calitatea cladirilor din imprejurimi, suprafata ocupata de parcuri si zone verzi, atmosfera zilnica. Adeseori daca mediul inconjurator se degradeaza o cladire de birouri clasificata ca fiind de clasa A isi poate pierde rangul.
Clasa B
Cladirile care concureaza pentru o paleta larga de clienti care isi pot permite chirii de un nivel mediu, intra toate in aceasta categorie. Finisajele acestor cladiri sunt de buna calitate, utilitatile si dotarile cladirii se ridica la un bun nivel fara a fi cele de top in materie, motiv pentru care oferta acestor cladiri nu poate concura in pretul/chirie cu cladirile de birouri care se inscriu in clasa A.
Clasa C
Cladirile care intra in aceasta categorie se adreseaza acelor companii care pe de o parte nu isi pot permite un nivel mai ridicat al chiriei, dar nici nu au nevoie de mai mult decat de un spatiu functional pentru a-si desfasura activitatea. Fara a fi de proasta calitate, aceste cladiri sunt de regula amplasate in zone mai putin accesibile, au dotari functionale fara a se ridica la nivelul dotarilor din cladirile de birouri de clasa B si de regula chiriile in aceste spatii se situeaza sub nivelul chiriilor solicitate in zona.
Extravilan – partea din unitatea administrativ-teritoriala cuprinsa în afara intravilanului, delimitata cadastral potrivit legii.
Imobil – parcela de teren cu sau fara constructii
Intravilan – Teritoriul determinat prin Planul urbanistic general (PUG), care cuprinde ansamblul terenurilor cu si fara constructii, ce constituie o localitate
Intravilanul se poate dezvolta prin extinderea în extravilan numai pe baza de planuri urbanistice zonale (PUZ), legal aprobate, integrându-se ulterior în Planul general urbanistic (PUG) al localitatii.
Cadastru – sistemul unitar si obligatoriu de evidenta tehnica, economica si juridica prin care se realizeaza identificarea, inregistrarea, reprezentarea pe harti si planuri cadastrale a tuturor terenurilor, precum si a celorlalte bunuri imobile de pe intreg teritoriul tarii, indiferent de destinatia lor si de proprietar
Planul Urbanistic General ( P.U.G.) – este un proiect care face parte din programul de amenajare a teritoriului si de dezvoltare a localitatilor ce compun unitatea teritorial-administrativa de baza. Planurile Urbanistice Generale cuprind analiza, reglementari si regulament local de urbanism pt. intreg teritoriul administrativ al unitatii de baza (suprafete din intravilan, cat si din extravilan). In acelasi timp, PUG-ul stabileste norme generale, pe baza carora se elaboreaza mai apoi in detaliu, la scara mai mica, PUZ-urile si apoi PUD-urile.
Metodologia de elaborare si continutul-cadru al PUGului urmareste sa:
Planul Urbanistic Zonal (P.U.Z.) – este un proiect care are caracter de reglementare specifica detaliata a dezvoltarii urbanistice a unei zone din localitate (acoperind toate functiunile: locuire, servicii, productie, circulatie, spatii verzi, institutii publice, etc.) si asigura corelarea dezvoltarii urbanistice complexe a zonei cu prevederile PUG-ului localitatii din care face parte. Prin PUZ se stabilesc obiectivele, actiunile, prioritatile, reglementarile de urbanism (permisiuni si restictii) necesar a fi aplicate in utilizarea terenurilor si conformarea constructiilor din zona studiata (PUZ-ul reprezinta o faza premergatoare realizarii investitiilor, prevederile acestuia realizandu-se etapizat in timp, functie de fondurile disponibile).
Problemele abordate in cadrul Planului Urbanistic Zonal sunt:
Planul Urbanistic de Detaliu (P.U.D.) – reprezinta de fapt documentatia aferenta Planului Urbanistic General (PUG-ul) si Planului Urbanistic Zonal (PUZ-ul), explicand si detailand continutul acestor planuri, sub forma de prescriptii si recomandari, corelate cu conditionarile din Certificatul de Urbanism, in vederea urmaririi si aplicarii lor. PUD-ul reprezinta documentatia prin care se asigura conditiile de amplasare, dimensionare, conformare si servire edilitara, a unuia sau mai multor obiective, pe o parcela, in corelare cu functiunea predominanta si vecinatatiile imediate (se studiaza mai multe amplasamente, optiunea pt. realizarea unei constructii compatibila cu functiile urbane). Este de fapt documentul consultat de comisia de urbanism atunci cand este cerut un Certificat de Urbanism sau o Autorizatie de Construire; daca nu exista PUD pentru terenul respectiv, Primaria cere mai intai intocmirea lui, pe baza PUG-ului si PUZ-ului.
Problemele abordate in cadrul Planului Urbanistic de Detaliu sunt:
P.U.D.-ul sau P.U.Z.-ul sunt solicitate:
Solicitantul unui Certificat de Urbanism este obligat sa comande proiecte de urbanism necesare organelor de avizare, pe cheltuiala sa, insa beneficiarul acestor proiecte (PUZ, PUD) este administratia locala, indiferent de cine plateste intocmirea acestora.
Procentul de Ocupare al Terenului (P.O.T.) – exprima raportul dintre Suprafata Construita la Sol (SC) si Suprafata Terenului considerat (S) inmultit cu 100 (ex. POT = 15%); POT-ul genereaza astfel suprafata construita la sol maxim posibila raportata la suprafata terenului (ex. in cazul in care prin Certificatul de Urbanism se specifica un POT de 50%, atunci vom putea construi pe jumatate din suprafata lotului).
Procentul de Ocupare al Terenului se stabileste functie de destinatia zonei in care urmeaza a fi amplasata constructie si functie de conditiile de amplasare in teren. Procentul de Ocupare al Terenului (POT) se completeaza cu Coeficientul de Utilizare al Terenului (CUT), cu Regimul de Aliniere la strada si cu Regimul de Inaltime, si formeaza un ansamblu de valori obligatorii in autorizarea executarii constructiilor, de care orice proprietar si orice arhitect trebuie sa tina cont.
Coeficientul de Utilizare al Terenului (C.U.T.) – exprima raportul dintre Suprafata Construita Desfasurata a tuturor nivelurilor (SD) si suprafata terenului (S).
Certificatul de Urbanism (C.U.) – Certificatul de Urbanism este un act public emis de Autoritatile administratiei publice locale, prin care se fac cunoscute solicitantului elementele care caracterizeaza regimul juridic, economic si tehnic al unui imobil, stabilite prin evidentele existente si documentatiile de urbanism si amenajarea teritoriului – spre exemplu : caracteristicile zonei in care se gaseste amplasamentul, cerintele urbanistice care urmeaza sa fie indeplinite (inaltimea maxima a cladirii, procentul de teren ce poate fi ocupat de cladire, retragerile fata de limita proprietatii etc.), precum si lista avizelor si acordurilor necesare in vederea autorizarii executarii lucrarilor de constructii.
Autorizatia de Constructie (P.A.C.) – Autorizatia de constructie este actul de autoritate al Administratiei publice locale, pe baza caruia se asigura aplicarea masurilor prevazute de lege referitoare la amplasarea, proiectarea, executarea si functionarea constructiilor si in baza caruia se pot executa lucrari de constructii.
Autorizatia de Demolare (P.A.D.) – Autorizatia de demolare este actul de autoritate al Administratiei publice locale, pe baza caruia se permite desfintarea integrala sau partiala a unui imobil, in vederea re-construirii si re-proiectarii unei constructii noi. Autorizatia de desfiintare se emite in aceleasi conditii ca si autorizatia de construire, in conformitate cu prevederile planurilor urbanistice si ale regulamentelor aferente acestora, potrivit legii.